رقابت بیهوده تلویزیون با VODها / مرگ تدریجی یک رویا
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۷۷۶۱
رسانه ملی به جای استفاده از ظرفیت عظیم شبکههای تلویزیونی و مخاطب میلیونی خود که در این سالها به دست آورده، در رقابتی بی سرانجام با پلتفرمها، به فکر آپشنهای جدید خود در اپلیکیشن تازه تاسیس تلوبیون پلاس است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سایت تلوبیون، که چند سالی است علاوه بر پخش زنده اینترنتی تلویزیون، به عنوان سایت و منبع آرشیوی شبکه های مختلف تلویزیون معرفی شده است و مدتی است که در رقابت با سایر پلتفرم های VOD، از نسخه تلوبیون پلاس خود رونمایی کرده و با همان فرمت پلتفرم ها، سعی کرده آرشیوی از سریال ها و فیلم های ایرانی و خارجی در قالب یک اپلیکیشن موبایلی در دسترس مخاطبان رسانه و سرگرمی قرار دهد؛ با این تفاوت که برخلاف سایر پلتفرم ها، برای دیدن فیلم و سریال های تلوبیون پلاس نیازی به پرداخت شارژ نیست و به صورت رایگان و داشتن اینترنت می توان از محتوای رسانه ای این اپلیکیشن دیدن کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حالا در اقدامی قابل تامل، پس از اتمام چرخه اکران برخی فیلم های سینمایی، این اپلیکیشن شروع به پخش این فیلم ها به صورت رایگان می کند تا اصطلاحا آپشن متفاوت خود را نسبت به سایر پلتفرم ها رو کرده باشد و در آخرین نمونه این کار و همزمان با تولد حضرت علی(ع) و روز مرد، فیلم سینمایی «منصور» وارد تماشای رایگان این اپلیکیشن شده است.
فیلم سینمایی «منصور» نخستین تجربه کارگردانی سیاوش سرمدی و به تهیه کنندگی جلیل شعبانی، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که در جشنواره 39 فیلم فجر برای نخستین بار به نمایش در آمد و توانست در دو بخش بهترین کارگردانی فیلم اولی و بهترین جلوه های ویژه بصری دیده شده و نامزد سیمرغ شود.
این فیلم در آبان ماه امسال راهی پرده سینماهای کشور شد و با فروش بیش از سه میلیارد تومان در گیشه و آن هم شرایط کرونایی، در مقایسه با ژانر، موضوع و جنس پرداخت خود، فروش به نسبت خوبی را تجربه کرد.
اما سوژه اصلی این گزارش، به رقابت نامفهوم تلویزیون با پلتفرم ها اختصاص دارد؛ رقابتی که احتمالا از ترس تلویزیون در ریزش مخاطبان خود در این بازی رسانه ای نشات می گیرد.
دو سه سالی است که دعوای مدیریتی ارشاد و تلویزیون بر سر متولی و مسئول نظارت بر تولید و محتوای VOD ها به یکی از سوژه های دائمی رسانه ها تبدیل شده است. وزارت ارشاد که پیش از این مجادله، متولی دادن مجوز و نظارت بر تولید محتوای رسانه ای پلتفرم ها بود، با این فرض که بر اساس قانون اساسی، تلویزیون و رسانه ملی متولی اصلی این کار است، بازی متولی گری را به مدیران تلویزیون واگذار کرده و برای این کار، مجموعه ای به نام «ساترا» تشکیل شد تا از اعطای مجوز تا نظارت بر تولید محتوای پلتفرم ها را برعهده گیرد.
بدون شک همین پلتفرم ها که تا چند سال گذشته، فقط منبعی برای پخش سریال ها، فیلم ها و انیمیشن های ایرانی و خارجی بودند، حالا با افزایش مخاطبان خود در سال های اخیر و درآمدی که در این سال ها به دست آورده اند، هر کدام به صورت اختصاصی شروع به تولید سریال کرده تا مخاطبان خاص خود را داشته باشند و به دلیل عدم محدودیت های تلویزیون در مسائلی مانند برخی محتواها نظیر خشونت، وحشت، پوشش و حجاب، توانسته اند مخاطبان بیشتری گاها نسبت به تلویزیون جذب کنند و همین باعث شد تا برخی مدیران رسانه ملی به دلیل این احساس خطر و در رقابت با پلتفرم ها، اپلیکیشن تلوبیون پلاس را وارد این بازی کنند.
رسانه ملی در این سال ها به دلیل عدم رقابت حرفه ای خود با مجموعه ای دیگر و به عنوان تنها مدیوم رسانه ای کشور، با ظرفیتی عظیم که در بی کیفیت ترین برنامه خود، لااقل چند میلیون بیننده در سرتاسر کشور دارد، به گواه برخی کارشناسان این حوزه، در به روز کردن این ظرفیت ها دچار ضعف های مدیریتی بوده و همین باعث شده تا مخاطبان عمدتا جوان و نوجوان خود را از دست بدهد.
رشد فزاینده فضای مجازی و عقب ماندن تلویزیون از اطلاعات مخاطب، حضور پلتفرم ها و VODها و آپشن های متفاوت و جذابی که برای مخاطب داشتند، کرونا و آسیبی که به تولید در برنامه های مختلف تلویزیونی منجر شد، کاهش کیفیت سریال های تلویزیونی و کوچ برخی کارگردان ها و بازیگران این حوزه به سمت تولید در پلتفرم ها همه از عواملی است که به تکمیل پازل این رقابت کمک شایانی کرده است.
مدیران رسانه ملی به جای استفاده از این ظرفیت عظیم تلویزیون در اعتماد مخاطبی که سال ها همپای او آمده و تلاش برای بالا بردن کیفیت همه جانبه اخبار تا برنامه ها و فیلم و سریال های خود، در یک ساده اندیشی شروع به رقابت در فضایی دیگر دارد تا اصطلاحا قافیه را به رقیب تازه وارد نبازد. تلویزیونی که می تواند با استفاده از همه ظرفیت های تبلیغی، رسانه ای خود فیلم «منصور» را در همان ایام روز مرد به نمایش بگذارد، ترجیح می دهد تا وارد بازی رسانه ای خود با پلتفرم ها شود و به عنوان برگ برنده خود، خبر از اکران رایگان این فیلم در اپلیکیشن تازه تاسیس خود دهد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: سایر پلتفرم ها تلوبیون پلاس پلتفرم ها رسانه ملی رسانه ای سریال ها فیلم ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون بیخیال گربههای عیاری شد؟ بازگشت «۸۷ متر»
سال گذشته مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرمها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدتها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز میشود و روی آنتن میرود.
به گزارش فرهیختگان، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعههای تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قولها و شنیدهها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتیها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیشتر موجود میان برنامهسازان و مدیران رسانه ملی را عمیقتر جلوه میدهد.
پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان بهعنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را میتوان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستیآزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.
از شروع دوره جدید مدیریت وی و همینطور دیگر مسئولان تلویزیون درمییابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نهچندان مثبت به مقوله حضور سلبریتیها واکنش نشان دادهاند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشهای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان میرفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتیها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.
وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژهای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بیواهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما میرساند.
او در گفتوگو با ماهنامه سوره بیان کرده بود: «طوری حرف میزنند که یک جریان رسانهای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمانها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا میتوانیم به سلبریتیها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب بهشدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاهها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»
حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کموبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتیمحوری، مجریمحوری و تهیهکنندهمحوری که غیرمنطبق با سیاستهای رسانه ملی بوده،تاکید میکردند و بهجای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته میزدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردستشان قرار میدادند.
آنها اینطور به مردم القا میکردند که دوره بدون میدان دادن بیبرنامه به سلبریتیها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد بهاصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه میشود. دیری نپایید که نگاه بهظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتیها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیتهای موجود برای بازگشت چهرهها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامههای تلویزیون رضایت دهند.
در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتیها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتیهای متعهد به انقلاب استقبال میکنیم و چهرههای هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی میتوانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهرههای محبوب مردمی علاقهمند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهرهها در برنامههای مختلف صدا و سیما استقبال میکنیم.
ممکن است با برخی سلبریتیها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که میخواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهرههای معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ بهشکل تلویحی حرفهای گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتیها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهرهها باید در خدمت مردم، کشور، ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهرههایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی میفشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهرهها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی بهخوبی استفاده کنند.»
اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کردهاند یا اینطور وانمود میکنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتیها و هنرمندان شناختهشده نگاهی بیندازیم و بهطور مصداقی با روند دگرگونیها و قبول واقعیتهای برنامهسازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.
عیاری و دردسری به اسم گربهکیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستوجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفههای مختلف و گاه و بیگاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالیکه مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیبشان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را میکشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نهتنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرمها نیز وجود دارد.
اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربهها در صحنههای داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریالهای مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنههایی از سریال برای نشان دادن رفتوآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»
حال اینطور بهنظر میرسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان میکردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.
برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبانایرج طهماسب، برنامهساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سالها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید میکرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبهرو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامهسازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرمها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کشوقوسهای فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.
فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیونمحسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبهای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرفنظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهرهها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود بهخوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.
نمونهها به اینجا ختم نمیشود و میتوان این تغییر رویه در مدل برنامهسازیهای صداوسیما را بهصورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و بهقدری فضای فراگیری را در اختیار دستاندرکارانش قرار میدهد که اگر نتوانند از آن بهدرستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبانشان را از دست میدهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نمیتواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافتهای آسیبدیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتیها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دستوپاگیر خلاص شود.